Medius je preizkušena izbira za Big Data in AI projekte
Pogovor z Bojanom Miličićem, direktorjem poslovnega razvoja in prodaje v podjetju Medius
1. Bojan, vaš fokus v podjetju Medius je usmerjen v poslovni razvoj in prodajo kompleksnih IT rešitev. Vas je to področje vedno zanimalo?
Začel bom s komentarjem na besedno zvezo “poslovni razvoj”, čemur bi po mojem mnenju morali dati večji pomen. Poslovni razvoj lahko premika gore pri vpeljevanju tako obstoječih kot novih rešitev. Gre za natančno definirano sosledje raziskav, poznavanja trga, potreb in izzivov naročnika, vse to skupaj pa je ujeto v natančno načrtovano prizmo časa, potreb in robnih pogojev gospodarskih razmer. Poslovni razvoj je najbolj kompleksen inštrument prodaje, ki je v tujini že dozorel, pri nas pa se na tem področju vidi napredek predvsem v zadnjih nekaj letih. Nismo pa še tam.
Tehnologija po drugi strani pa me je zanimala od nekdaj in posledično sem se tudi odločil za študije elektrotehnike v Ljubljani. Vedno sem se spogledoval z retoriko, nastopanjem in vprašanjem, kako pridobiti pozornost in zaupanje poslušalca skozi različne pristope. Če bi vzeli povprečnega študenta elektrotehnike ter mu dodali ekstrovertnost ter znanje prodaje, jaz v razvoju ne bi imel kaj iskati (smeh). Zares gre za najboljše študente, ki z inovativnostjo v tehnologiji marsikomu izboljšujejo življenje. Če svojim veščinam dodam še dobro in spoštljivo komunikacijo s kolegi inženirji in razumevanje ter spoštovanje njihovega posebnega izražanja, je hitro jasno, kje je moja največja dodana vrednost. Na strani poslovnega razvoja, ki zahteva več socialnih veščin in obenem tudi močno inženirsko noto, sem se dokaj hitro znašel. Odločitev je bila precej enostavna.

Bojan Miličić
2. Delali ste v različnih podjetjih in različnih industrijah, skoraj vedno kot odgovorna oseba za poslovni razvoj. So skupni imenovalec izzivi ali tehnologija?
Vse industrije so lahko zanimive in polne izzivov. Med študijem telekomunikacij sem se najprej navdušil nad energetiko, kar se morda sliši čudno. Dejstvo je, da so se takrat začenjali veliki demonstracijski projekti in potreba po digitalizaciji slovenskega energetskega sistema je bila velika. Nastajali so Smart Grid projekti, začelo se je reševanje izzivov v energetiki. Na drugi strani so bile telekomunikacije že zrela industrija na vrhuncu in tudi izjemno digitalizirane. Videl sem prednost v tem, da vse znanje, ki sem ga pridobil na študiju, prenesem v digitalizacijo energetike. Takrat se je izvedlo res veliko dobrih tehnoloških idej, to so bili super časi.
Sledilo je obdobje potovanja v druge industrije (energetika, bančništvo, avtomobilska industrija, proizvodna podjetja,...), ki so ponujale tudi mednarodno noto, tam pa sem imel možnost kot inženir in prodajalec dodobra spoznati izzive posameznih industrij. Govoriti isti jezik, pridobivati zaupanje in kredibilnost do trenutka, ko ti zaupajo projekt v celoti z različnimi pristopi in produkti. V nekem trenutku sem bil odgovoren za poslovni razvoj elektronskih produktov za digitalizacijo poslovnih okolij v več kot 60 državah od EU pa tja do Nove Zelandije.
Glede skupnega imenovalca je pa tako. Kot nosilec poslovnega razvoja sem imel to srečo, da imajo vsa podjetja, ki ponujajo tehnološke (IT) rešitve, vedno cel kup novih idej in želijo te ideje spraviti na tržišče. V kolikor so te rešitve primerne za različne industrije, potrebujejo nekoga, ki bi jih znal pravilno umestiti v tržno okolje, razumeti potrebe kupcev ter seveda začeti s prvimi prodajnimi poskusi. Taka oseba pa mora imeti širok nabor izkušenj in dobrih rezultatov z različnih področij, je most med ponudnikom in trgom, neke vrste povezovalni člen ali kredibilni zaveznik, ki svetuje in pomaga. Takšna je tudi moja trenutna vloga direktorja poslovnega razvoja in prodaje v podjetju Medius.
3. Razumeti izzive industrij in jim pomagati biti boljši, je to vaše glavno poslanstvo v Mediusu?
Moje poslanstvo je biti najboljša verzija samega sebe v vseh aspektih življenja (smeh). Lahko le komentiram, kaj je moje vodilo in zakaj sem dober v tem, kar počnem. Biti dober v razvoju poslovanja pomeni razumeti okolico in ujeti trenutek, ki vsem deležnikom največ pomeni. Lahko bi rekel, da je to igra časa, potreb in razumevanja. Na čas ne morem vplivati. Na potrebe lahko vplivam na način, da jih ustrezno postavim v širši kontekst in osvetlim dodano vrednost. V Mediusu to počnemo prav s spodbujanjem podjetij k uporabi podatkov. To pa lahko kredibilno delamo zaradi veliko dobro izvedenih projektov na področju velepodatkov in AI, dobrih referenc in vrhunske ekipe inženirjev.
Realnost je, da podjetja sedijo na podatkih, ki jih ne znajo izkoristiti sebi v prid. To je naše glavno sporočilo podjetjem, s katerimi že sodelujemo in tistim, s katerimi se začenjamo pogovarjati. Razlogov, zakaj so si podjetja tu različna, je veliko. Večini je sorodno prav to, da je njihovo osnovno delovanje nekje drugje in nimajo kompetenc na področju Big Data arhitekture, obdelave podatkov ter umetne inteligence. To pa ne sme biti ovira, zato v Mediusu spodbujamo podjetja, da se spoznajo s svojo situacijo glede podatkov in jim z veliko plastičnimi prikazi dobrih praks iz različnih industrij približamo uporabno vrednost velepodatkov in AI. Verjamemo, da je to pravi način.
Ravno zato lahko zatrdim, da smo najboljša izbira za vsa podjetja, ki se spogledujejo z “data driven” projekti, še posebej pa za vse, ki potrebujejo primere dobrih praks kot začetno energijo, da projekti dobijo tudi interno podporo.
4. Medius je ponudnik programskih rešitev po meri, predvsem takšnih, ki uporabljajo umetno inteligenco. Kaj bi izpostavili kot posebnost Mediusa?
Medius je priznan ponudnik programskih IT rešitev in AI rešitev za kritične poslovne sisteme predvsem znotraj velikih podjetij. Prisotni smo v industrijah, ki so tradicionalno digitalno zrelejše in imajo željo (ponavadi tudi strategijo) uporabiti podatke za izboljšanje poslovnih rezultatov, tako kratkoročno kot dolgoročno. Diferenciacija se začne na treh nivojih:
Medius je podjetje, ki ponuja nišne poslovno kritične rešitve, ki niso na voljo na prostem trgu. Smo prejemnik globalne nagrade s strani Združenih narodov za projekt, ki danes po številnih uspešnih nadgradnjah vključuje tudi AI modul, ter prejemnik bronastega priznanja za inovacije 2019 Gospodarske zbornice Slovenije za projekt strojnega učenja v javni upravi. Inovativnost in razmišljanje izven okvirjev sta ključna gradnika našega podjetja.
Prepletenost projektov znotraj različnih industrij nam daje izjemen vpogled v to, kaj vse je mogoče in kje so zaenkrat še prisotne omejitve pri uporabi podatkov in umetne inteligence. Iz prakse smo se naučili, kaj potrebujemo, da je projekt uspešen, in kaj je potrebno na strani naročnika, da je projekt narejen pravočasno ter da dosežemo jasno postavljene cilje. Rezultat tega pa je seveda obojestransko zadovoljstvo.
Uspešno ohranjamo 100% vračanje strank in smo izjemno ponosni, da vse stranke, s katerimi smo delali, ostajajo z nami in nas vidijo kot partnerje tudi pri novih projektih.
Prav projekti iz “data-driven” industrij nam danes odpirajo vrata tudi v druge bolj tradicionalne industrije, kjer še ni veliko govora o Big Data in AI projektih. Pa ne, ker v teh industrijah primanjkuje priložnosti – teh je ogromno – , ampak predvsem zato, ker je premalo zavedanja in internega znanja, da bi lahko sami izvedli takšne projekte. Ena takšnih industrij je, zanimivo, prav proizvodna industrija, kjer je izraba podatkov zelo skromna, s pravilno uporabo pa omogoča velike izboljšave in hitro povračilo investicije.
5. Kakšen je vaš recept za pridobivanje novih strank?
Recepta ni. Imamo pa kilometrino s primeri dobrih praks in izkušnje na različnih projektih iz različnih industrij ter razumevanje izzivov strank in to ob pravem času. Pravi čas je težko napovedati, zato je proaktivnost na naši strani nujna, da se stranka zaveda, da bomo na razpolago, ko bo pripravljena za prve korake. V drugi fazi pa pride do izraza empatija in razumevanje sogovornikov. Na koncu je zelo pomemben še element zaupanja in ko vidiš, da naročniki lažje spijo zaradi tvoje rešitve, je doseženo stanje, kjer smo zmagovalci vsi.
6. Katere industrije v Sloveniji se šele spoznavajo s podatki ali še previdno stopajo proti AI projektom?
Vse industrije v Sloveniji so bile enkrat v tej fazi. Lahko rečem, da “fintech” skupaj z loterijo in zavarovalnicami že nekaj časa pozitivno izkorišča podatke za boljše pozicioniranje na trgu, učinkovito obvladovanje procesov in povečanje konkurenčnosti. Po drugi strani so slovenska proizvodna podjetja ter energetski sektor še vedno na pragu vstopa v Big Data svet in pogumno delajo prve korake ter iščejo učinkovite rešitve (dobre prakse). Seveda pa je ravno v tej prvi fazi ključno, da najdejo partnerja z izkušnjami in rezultati pri delu s podatki in umetno inteligenco.
7. Vaša zadnja misel, kaj bi radi sporočili našim bralcem?
Big Data in AI niso projekti, ki bi delovali na način “plug-and-play”. Z razvojem tehnologije je moč zaslediti vse več platform, ki poskušajo z generičnimi rešitvami zadostiti vsem izzivom, ki jih prinaša delo s podatki. Takšne rešitve žal ne prinesejo dobrih rezultatov. Zato spodbujamo in želimo odpreti oči vsem v različnih industrijah, da ponudnike Big Data in AI rešitev poiščejo tudi izven tradicionalnih ponudnikov platform. Uspešnost AI projektov je izjemno odvisna od kvalitete podatkov in tudi od izkušenj ponudnika. Izkušnje, kredibilnost in hitrost se lahko dosežejo le skozi izvedene uspešne projekte. Če ponudnik takšnih referenc nima, je neracionalno pričakovati, da lahko zagotovi uspešen projekt.
Pogovor z Bojanom Miličićem je opravil Viktor Brajak, COO v Mediusu.